9.1 Evenwichtige financiële positie | Realisatie | Budget |
9.1.1 Sluitende meerjarenbegroting | | | | | |
Toelichting budget |
Digitale agenda 2020 - budgetneutraal De digitale agenda 2020 (voorheen Nationaal uitvoeringsprogramma(INUP) / Generieke digitale infrastructuuur (GDI)) volgen wij op de voet. Wanneer er landelijk zaken ter beschikking komen sluiten wij daar als Lingewaard op aan. In 2019 is dit: • basis verder optimaliseren (zoals het upgraden naar BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) 2.0 en BGT+ (Basisregistratie Grootschalige Topografie)) ook voor de komst van de omgevingswet • noodzakelijke technische aanpassingen (zoals wijziging van Internetprotocol 4 naar 6) • het eenvoudiger maken van het afnemen van producten voor inwoners en ondernemers (bijvoorbeeld voldoen aan eIDAS (Electronisch IDentification Authentication and Trust Services). Wij hebben hiervoor middelen gereserveerd in de reserve nationaal uitvoeringsplan. Hiervan hebben we nu afgerond € 21.000 nodig. De reserve wordt daarmee volledig ingezet. Digitalisering archieven - Budgetneutraal De digitalisering van de archieven gaat de laatste fase in. We digitaliseerde de afgelopen jaren al meer dan 600 meter archief. Voor 2019 verwachten wij dit project af te ronden. Hiervoor denken we een bedrag nodig te hebben van € 60.000 Wij hebben hiervoor middelen gereserveerd in de reserve digitaliseren documenten en archieven. Hiervan hebben we nu ruim € 60.000 nodig. De reserve is daarmee volledig ingezet en kan ultimo 2019 vervallen. |
9.1.2 Reserves en voorzieningen | | | | | |
9.1.3 Schuldratio | | | | | |
Toelichting realisatie |
We hebben nog geen nieuwe lening(en) afgesloten. We monitoren onze liquiditeitspositie continu. Van de provincie Gelderland is een groot bedrag aan subsidie ontvangen in relatie tot de doortrekking van de A15. Dit moeten we te zijner tijd wel aan Rijkswaterstaat doorbetalen. Het zorgt er op dit moment voor dat we over voldoende liquide middelen beschikken. We zien verder een positieve ontwikkeling met betrekking tot de inkomsten uit grondverkopen van bedrijventerreinen. Waar we de afgelopen jaren steeds aan hebben gegeven, dat we langlopende leningen moesten afsluiten omdat grondverkopen niet werden gerealiseerd, zien we nu de omgekeerde situatie. |
Toelichting budget |
De rentelasten die ontstaan bij het afsluiten van nieuwe leningen zijn in de begroting opgenomen voor een half jaar (peildatum nieuwe leningen 01-07-2019). Hoewel we op dit moment nog geen nieuwe lening(en) hebben afgesloten, passen we de rentelasten nog niet aan. Bij de tweede tussentijdse rapportage beoordelen we of verlaging van de begrote rentelasten mogelijk is. |
9.2 Lokale heffingen | Realisatie | Budget |
9.2.1 Heffingen, rechten en leges | | | | | |
Toelichting budget |
Precariobelasting - budgetneutraal De opbrengst precariobelasting valt bijna € 55.000 lager uit dan begroot. Dit betreft de opbrengst van Vitens. De precariobelasting wordt door ons in de bestemmingsreserve gestort. Deze afwijking heeft dan ook geen effect op het saldo van de meerjarenbegroting. Onroerende zaakbelasting - € 173.200 voordeel (structureel) De opbrengst onroerende zaakbelastingen valt in de jaarschijf 2019 € 173.200 hoger uit dan begroot door met name areaalvergroting. Dit betreft de volgende opbrengsten: • Woningen zakelijk recht meeropbrengst € 64.000 • Niet-woningen gebruik meeropbrengst € 33.200 • Niet-woningen zakelijk recht meeropbrengst € 76.000 In deze bijstelling is voorzichtigheidshalve rekening gehouden met afwikkeling van bezwaarschriften. |
9.2.2 Woonlasten | | | | | |
Toelichting realisatie |
De Atlas van de lokale lasten van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere overheden (Coelo) is voor deze eerste tussentijdse rapportage nog niet beschikbaar. |
9.3 Risico’s | Realisatie | Budget |
9.3.1 Inventariseren en kwantificeren risico’s | | | | | |
9.3.2 Beheersmaatregelen | | | | | |
9.3.3 Weerstandsvermogen | | | | | |